Spoznajte nás

Zaujíma Vás, náš príbeh? Ako sme sa dostali k podnikaniu s nehnuteľnosťami? V čom sa líši náš pohľad na realitný biznis od pohľadu konkurencie? Prečítajte si rozhovor s riaditeľkou spoločnosti Bývanie snov, Gabrielou Gubrickou, a s projektovým manažérom, Samuelom Filípkom.

Prečo práve reality? Čo Vás vlastne priviedlo k založeniu realitnej spoločnosti?

SF: O nehnuteľnosti ako také sa zaujímame dlhodobo. K nápadu založiť realitnú spoločnosť nás však priviedla až naša osobná skúsenosť. Žili sme v podnájme, no po určitom čase sme sa rozhodli ísť do vlastného. Začali sme sa teda obzerať po nejakom byte. Realitný trh sme sledovali už dlhšiu dobu, takže sme mali už vtedy celkom dobrý prehľad.

GG: Prezerali sme si na realitných portáloch ponuky nehnuteľností v Pezinku. Jeden byt nás oslovil. Tak sme na druhý deň kontaktovali makléra a dohodli si obhliadku. A tým sa to celé začalo.

Čo také sa udialo, že ste sa rozhodli založiť vlastnú realitnú spoločnosť?

GG: Vtedy sme ešte neboli rozhodnutí založiť vlastnú firmu. Bol to pre nás len akýsi spúšťací mechanizmus.

SF: Asi nemá zmysel popisovať detaily. Poviem len toľko, že dotyčný makléri s nami rozohrali akúsi psychologickú hru.

V akom zmysle psychologickú hru?

GG: Hru mačku a myš. Človek nemusí mať vyštudovanú psychológiu predaja, aby vycítil, kedy sa s ním niekto pokúša manipulovať. Psychologický nátlak sa dá vyvinúť viacerými spôsobmi. Jedným s nich je aj časový nátlak. Minimalizovanie času obhliadky tak, aby záujemca nemal čas vymýšľať a hľadať chyby, detaily na základe ktorých by mal argumenty napríklad pri rokovaní o cene.

SF: Okrem toho tam bolo veľmi veľa ďalších neprofesionálnych detailov. Celá kúpa bytu nakoniec našťastie dobre dopadla. Celkovú trpkú príchuť v ústach však už nič nezmení. Tak sme si povedali, že „toto dokážeme robiť inak.“ Na inej úrovni. Dôstojne a navyše s ľudským prístupom. Neskôr sme sa postupne dostali k založeniu vlastnej spoločnosti.

Vy to teda robíte inak? Koľko času venujete klientovi na obhliadke?

GG: Toľko, koľko si sám klient vyžaduje. Na obhliadky máme vždy vyčlenený dostatok času. Samozrejme, štandardná obhliadka trvá približne pol hodinu, no niekedy sa stáva, že sme na obhliadke aj hodinu. Podstata je v tom, že obhliadka nehnuteľnosti končí na pokyn klienta a nie na pokyn makléra. Klient musí mať pocit, že dostal naozaj všetky informácie. Pretože len na základe objektívnych a vyčerpávajúcich informácií sa môže klient dobre rozhodnúť.

Cítia vaši klienti rozdiel medzi Vašimi obhliadkami a obhliadkami konkurencie?

GG: To neviem. Pre nás je dôležité, že vždy odchádzame z obhliadky s pocitom, že sme klientovi povedali všetko a nič sme mu nezatajili. Klienti to vedia vycítiť. Koniec koncov pravda sa vždy ukáže. Neviem si predstaviť, že by som stretla klienta na ulici a pozrela sa mu do očí s tým, že som mu niečo zatajila.

Čo Vás na Vašej práci najviac baví?

SF: Ak niečo robím, tak to robím na sto percent. Pre mňa je zadosťučinením hlavne pocit z dobre odvedenej práce. Napríklad po obhliadke do ktorej som dal všetku energiu. Aj keď ešte neviem, či sa klient rozhodne práve pre mnou odprezentovanú nehnuteľnosť, ale viem, že som urobil všetko, aby som mu ju čo možno najobjektívnejšie odprezentoval. Pritom sa snažím poukázať aj na negatívne stránky tej ktorej nehnuteľnosti, či lokality. Nevyzdvihujem len pozitíva, ako to často býva zvykom.

GG: Mne je veľmi príjemné, keď v meste stretnem klienta, ktorému som mohla nejakým spôsobom pomôcť, a môžem s ním prehodiť pár slov. Veľmi ma napríklad potešilo, keď mi prišiel klient s manželkou do kancelárie osobne poďakovať za sporostredkovanie kúpy bytu. Jasné, robila som si iba svoju prácu, ale takéto okamihy sú pre človeka, ktorý do toho dáva všetko, veľmi motivujúce.

Aký je pre Vás ideálny klient?

GG: Taký, ktorý sa k nám správa rovnako ako my k nemu. Máme radi úprimných a priamych ľudí.

Mali ste aj “zlého“ klienta?

SF: Zlého klienta..., tak by som to asi nepovedal. Občas človeka zamrzí, keď sa snaží o korektný prístup a na druhej strane sa stretne s klamstvom a zavádzaním. Ale to bude skôr spoločenský problém.

Čo pre Vás znamená práca s nehnuteľnosťami?

GG: V prvom rade je to obrovská drina. Práca realitného makléra je často spoločensky odsudzovaná. Ani sa nedivím. Veľa ľudí má negatívne skúsenosti s realitnými maklérmi. My sa snažíme klientom ukázať, že reality sa dajú robiť aj inak.

Ako inak? Čím sa líšite od konkurencie? Je vôbec možné, v čase keď sa zdá, že všetko už bolo vymyslené, odlíšiť sa?

SF: Naše podnikanie je založené na odlišnom princípe, ako podnikanie konkurencie. Realitný biznis sa, tak ako každé iné odvetvie, časom vyvíja. Snažíme sa držať krok s dobou, tak aby bol náš marketing vždy založený na najmodernejších metódach. Sme presvedčení, že marketing ktorý fungoval pred piatimi rokmi v súčasnosti neprináša také výsledky ako predtým.

Čím sa líši Váš prístup ku klientovi od prístupu ostatných realitných spoločností?

SF: S ľuďmi hovoríme otvorene. Ak cítime, že niečo v procese predaja, alebo kúpy nehnuteľnosti je pre klienta nevýhodné, na rovinu mu to povieme. Ako príklad by som uviedol takzvanú „exkluzívnu“ spoluprácu, do ktorej sa snaží väčšina realitných kancelárií predávajúceho za každú cenu „navliecť“. Tieto exkluzívne spolupráce pritom bývajú veľmi často pre predávajúceho nevýhodné. My uprednostňujeme spoluprácu založenú na vzájomnej dôvere. Necítime potrebu predávajúcich zmluvne zaväzovať, nastavovať im podmienky a pravidlá za ktorých môžu, alebo nemôžu nehnuteľnosť predávať. Taktiež nesľubujeme nesplniteľné. Ak vieme, že v budúcnosti nebudeme vedieť určité veci ovplyvniť, napríklad oddialenie dátumu kolaudácie, dopredu klienta upozorníme, že podobná situácia môže vzniknúť.

GG: Líšime sa najmä v kvalite poskytovaných služieb. V osobnom a ľudskom prístupe. Snažíme sa klientovi poskytnúť všetky dostupné informácie, ktorými disponujeme. Nevytvárame na klienta psychologický ani časový nátlak.

Nejdete tak niekedy aj sami proti sebe?

GG: Asi by som nepovedala, že my ideme proti sebe. Skôr by som povedala, že niekedy sa nám stáva, že klient poškodí sám seba. Najmä svojou nerozhodnosťou. Občas máme prípad, keď klient váha s podpísaním rezervačnej zmluvy. Každý má svoje dôvody. Niekto je len nerozhodný, iný ešte nemá peniaze pokope a tak nedokáže, alebo nechce zložiť investorovi stavby rezervačnú zálohu.

Môže tak klientovi ujsť nehnuteľnosť, ktorú si vybral?

SF: Samozrejme. Vždy sa snažíme klientom citlivo odkomunikovať, že developer je ochotný akceptovať jediný spôsob rezervácie nehnuteľnosti. Tým je podpis rezervačnej zmluvy a zloženie rezervačnej zálohy na účet developera.

Na čo slúži spomínaná rezervačná záloha? Môže o ňu klient prísť?

SF: Rezervačná zmluva a rezervačná záloha je garanciou pre klienta, že nehnuteľnosť, ktorú si klient vybral, developer nepredá inému záujemcovi. V rezervačnej zmluve sú stanovené časové aj finančné podmienky vyplatenia nehnuteľnosti. Zo strany klienta je to zase záväzok, že nehnuteľnosť naozaj kúpi. Pokiaľ klient splní termín vyplatenia nehnuteľnosti, tak je prakticky minimálna pravdepodobnosť, že bude klient vystavený riziku.

Čo ak klient podpíše rezervačnú zmluvu, zaplatí developerovi rezervačnú zálohu a nakoniec zistí, že na kúpu nehnuteľnosti nemá financie? Stretli ste sa už s takýmto prípadom?

GG: S takýmto prípadom som sa ešte nestretla. 

Prepadla by klientovi v tomto prípade rezervačná záloha?

GG: Teoreticky áno. Vždy ale platí, že ak je klient korektný a prizná problém, všetko sa dá riešiť. V takomto prípade by som klientovi odporučila našu hypotekárnu poradkyňu, s ktorou by sme spravili maximum, aby sme situáciu zachránili. Ideálne ale je ak príde klient už na prvú obhliadku s pripraveným financovaním. Minimálne je dobré ak klient vie, akým spôsobom bude nehnuteľnosť financovať, prípadne koľko peňazí mu je banka schopná požičať.

Stáva sa v praxi, že klient váha s podpísaním rezervačnej zmluvy až kým developer danú nehnuteľnosť nepredá inému klientovi?

GG: Občas áno. Na takúto možnosť sa snažíme klienta vopred upozorniť, no zároveň si ctíme individuálne potreby každého klienta a je pre nás mimoriadne dôležité, aby mal klient pocit, že na rozhodnutie má dostatočný čas a že sa rozhodol správne.

V čom je výhodné kupovať novostavbu cez spoločnosť Bývanie snov, keď ju môžem kúpiť priamo od developera?

SF: Výhod je hneď niekoľko. Ako kľúčovú by som hádam označil objektivitu. Každý z projektov, ktoré predávame má svoje výhody aj nevýhody. V prípade ak jednáte priamo s developerom toho ktorého projektu, je jasné, že v jeho očiach je najlepší práve ten jeho projekt. Vzhľadom na to, že sme partnerom všetkých developerov, ktorých projekty predávame, v konečnom dôsledku nie je pre nás rozhodujúce, v ktorom projekte si klient nehnuteľnosť kúpi. Sme teda schopní objektívne klienta informovať o všetkých výhodách aj nevýhodách daného projektu, tak aby sa klient čo najlepšie rozhodol. Každý klient je totiž individuálny. To čo jeden klient vyhľadáva, môže byť pre iného klienta druhoradé. Naopak, kompromisy, ktoré niekomu prekážajú, môžu byť pre iného klienta akceptovateľné. Nakoniec, určite je vždy lepšie ak má klient prístup k objektívnym informáciám, ako keď si vypočuje len verziu jednej strany. Strany, ktorá sa snaží predať práve svoj projekt.  

Nepredraží sa cena nehnuteľnosti ak kupujem nehnuteľnosť cez Vašu spoločnosť?

GG: Sme zmluvným partnerom viacerých developerov v danom regióne. Zastupujeme priamo developera s tým, že za našu prácu nás platí priamo developer. Cena za nehnuteľnosť tak zostáva pre klienta rovnaká, akú ponúka devoeloper vo svojom cenníku. Z tohto pohľadu sa nehnuteľnosť pre klienta nepredraží. Skôr naopak, môže ušetriť.

Ušetriť? Ako? Dokážete vyjednať u developera nižšiu cenu nehnuteľnosti pre konkrétneho klienta?

GG: V závislosti od modelu financovania, ktorý má klient pripravený, dokážeme s developerom rokovať aj o výslednej cene. Tu sa však počíta, že klient má k dispozícii väčší obnos hotovosti, ktorým je schopný v priebehu niekoľkých dní vyplatiť prevažnú časť kúpnej ceny nehnuteľnosti. Na druhej strane, človek, ktorý si na kúpu novostavby berie stopercentnú hypotéku, nemôže rátať s nejakou zásadnou zľavou z kúpnej ceny.

SF: Znižovanie kúpnej ceny ani nie je spôsob, ktorým sa snažíme argumentovať. Najväčšou výhodou pri kupovaní novostavby cez našu spoločnosť je práve náš servis. Služby, ktoré sa snažíme klientom dodávať vždy v najvyššej možnej kvalite.

Aké služby máte na mysli? Poskytujete aj služby, aké developer neposkytuje?

SF: Je ich viacero. Z tých zásadnejších by som spomenul hlavne časovú flexibilitu. Sme ochotní dynamicky sa prispôsobovať potrebám našich klientov. Čo sa týka obhliadok nehnuteľností, realitného poradenstva a konzultácií sme pripravení prakticky okamžite reagovať na požiadavky našich klientov. V tomto smere nepoznáme pojem pracovná doba. Na obhliadky často chodíme aj počas sobôt, nedieľ, či v priebehu štátnych sviatkov. Nezáleží pritom, či je to o deviatej ráno, alebo o ôsmej večer. Developer má spravidla určenú pracovnú dobu, počas ktorej je poverený zamestnanec ochotný sa Vám venovať. Ďalšou výhodou je skutočnosť, že katastrálne poplatky spojené s prevodom vlastníctva nehnuteľnosti hradíme za klienta my.

.